![]() |
Figur 1 |
2. Tusj opp linjene med en ny eller fint brukt sprittusj Penol 700. Da får du en strek som er ca. så tykk som ”hjertet” på profilen er. Se figur 1.
3. Plukk ut glass. Når du plukker ut glass må du tenke på hvor vinduet skal være og om det skal ha den egenskapen at det skjermer mot innsyn. Tenk også gjennom om det er mye lys som bør bryte igjennom.
4. Når du har plukket ut glasset, begynn med å skjære til glassbitene. Brukes det glass som er opak (ikke lysgjennomskinnelig) tegn mal for å tegne etter evt. skjære etter. Er det transparent glass (gjennomskinnelig glass) kan du legge mønsteret under glasset for å skjære etter. Jeg vil anbefale dere å tegne på glasset med en ikke permanent overheadtusj eller en annen tusj som går lett av glasset. Tegn på innsiden av tusjstreken på mønsteret. Skjære etter streken.
5. Det første du skal huske på før du begynner å skjære i glasset er å ta på vernebrillene. Når du skal begynne å skjære i glasset husk at glasskjæreren skal være vinkelrett, 90 grader i forhold til glassets flate. Blir man fristet til å ”legge ”skjæreren ned til siden vil det bli et dårlig kutt, med ei skjev kuttflate. Bruker en for mye ”krefter” på glasskjæreren blir kuttet rufsete og får ei skjev kuttflate.
6. Grovskjær først glasset slik at du har ca. 1-1,5 cm. kant rundt biten du skal skjære ut. Skjær så ut innerste kurve eller de vanskeligste kurvene først. Av og til kan det lønne seg å skjære kurven i flere omganger.
7. Når alle delene av glasset er skjært til er det på tide å tenke på blyprofilene igjen og å få lagt vinduet i bly.
8. Finn fram hesteskonagler, vanlig spiker til trelister, noen rette trelister, blyhammer, blyåpner, blytang (om du ønsker å bruke det) og til slutt men ikke minst, blykniven og knivbrynet. Blykniven sløves, så bruk brynet flittig.
9. Strekk blyet før du begynner å kappe det opp til blyvinduet, bruk en blystrammer.
10. Legg mønsteret av vinduet du skal lage på ei treplate/kryssfinerplate eller lignende og spikre trelister langs to av kantene slik at du får et hjørne. Sjekk at vinkelen er rett.
![]() |
Figur 2 |
11. Det du skal gjøre først er å lage / tilpasse halve rammen. Mål ut hvor lang profilen skal være og kutte den ca. 5 cm. lengre slik at du har noe å tilpasse på. Tilpass hjørnene med å ”gjære” disse. Se figur 2.
12. Husk at rammeprofilene må tilpasses i begge endene.
13. På vinduet på kurset brukte vi U-profil som ramme kant.
14. Tenk over hvor du skal ha opphenget til vinduet om du skal felle inn kroker!
15. Lås av rammeprofilene med hesteskonagler, slik at de ligger stødig. Legg gjerne biter av blyprofiler mellom rammeprofilen og hesteskonaggel slik at det ikke blir laget unødvendige hakk og sår i profilene.
16. Begynn med å legge ut glassbitene og ”bygge” vinduet. Om du skal legge det fra nedre kant og oppover eller fra siden og bortetter evt. begynne å legge fra hjørnet og bygge utover, ja det er det designet på vinduet som avgjør.
17. Når vi skal begynne å legge glass mot glass i bly så bruk H-profiler.
![]() |
Figur 3 |
18. Når vinduet var tegnet ble det bestemt hvor bred profil vi skulle bruke, og det ble bestemt om vi skulle bruke avrundet profil eller flat profil. Se figur 3.
19. Når vi legger glasset og profilene skal disse ikke være så tette at de ligger og presser mot hverandre, de skal ikke ”sloss om plassen”, dette gjelder både glasset og blyprofilene! De skal tilpasses slik at de ligger inntil hverandre uten at de presser.
20. Når du skal tilpasse blyprofilene, ”prøvelegg” profilene og merk av der du skal skjære med en hesteskonaggel slik at du vet vinkel og lengde på profilen. Husk å låse av profilene og glassene etterhvert som du har lagt dem slik at de ikke flytter seg underveis. Kommer du ut for at du ikke får glassene lagt etter mønsteret, at noe har forskjøvet seg, rett dette opp umiddelbart ! Problemet kommer ikke bort av seg selv, det blir bare verre og verre.
21. Tenk over linjene i designet på forhånd slik at du får legge blyprofilen på en best mulig måte uten å kutte dem opp mer enn nødvendig. Dette har med bla. styrke og utseende å gjøre.
22. Når hele vinduet er lagt, tilpass de to siste rammeprofilene på samme måten som du tilpasset de første rammeprofilene. Se figur 2.
23. For å felle inn opphengskroker i vinduet, mål av hvor brede de er og merk av på profilen. Skjær inn to parallelle hakk litt lengre inn enn lengden på kroken, ta ut ”blybiten” som er skjært ut.
24. Monter siste kantprofilen med opphengskrokene i og lås av profilen. Pass på å gjøre plass til opphengskroken mellom profilen og glasset. Er det plass til det, kan opphengskroken også legges oppå glasset.
25. Da er det tid for lodding. Finn fram messingbørsten, loddebolt, loddevann, svamp for å tørke av loddespiss og tinn 60%.
26. Børst av skjøtene med messingbørsten. Pensle på loddevann der det skal loddes og lodd sammen blyprofilene. Det skal ikke være så mye tinn at det blir klumpete, men det skal heller ikke være så lite tinn slik at hver en skjøt mellom profilene blir synlige. Det skal være ”akkurat passe”.
27. Siste prosessen er kitting. På kurset brukte vi kitt som var ferdig til bruk. Man kan også blande kittet selv. Da bruker man ei blanding mellom vinduskitt – fargepigment – kokt linolje – White Spirite, bland dette sammen til en passende konsistens. Når du kitter, bruk en kittbørste å kitte med. Bruk gjerne hansker til dette arbeidet. Dytt godt under profilene med kitt, og bruk nok kitt!
28. Når den ene siden er kittet ferdig, strø Witting over og la dette ligge i gjerne en time eller to før det børstes vekk. Kitt så den andre siden og gjør det samme her. Istedet for Witting kan det brukes fint trespon. Når dette er ferdig begynn med å fjerne overflødig kitt. Sørg for å fjerne all overflødig kitt før vinduet poleres med en myk klut.
29. Nå er arbeidet ferdig, men husk å vente med å henge opp vinduet til kittet har ”satt seg”. Tiden på dette avhenger av størrelse på bildet og mengde kitt.
Lykke til!